Dzisiaj jest: Sobota
27 Listopada 2021
Imieniny obchodzą
Damazy, Dominik, Leonard, Maksymilian,
Oda, Stojgniew, Walery, Wirgiliusz

Do końca roku zostało 35 dni.
Zodiak: Strzelec
Naszą witrynę przegląda teraz 14 gości 
Prawo o Ruchu Drogowym

Prawo jazdy kategorii „B” i przyczepa – kiedy potrzebne „B+E”

Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

Pamiętamy o spełnieniu następujących warunków

  1. Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3.5 tony Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej (patrz komentarz poniżej), gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg (3500+750). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E".
  2. Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu.
  3. Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy.
  4. Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2)
  5. Bezpieczeństwo i komfort jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy.
  6. Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce: poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h

Prawo o Ruchu Drogowym Dział IV Rozdział I Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10:

Kategoria B uprawnia do kierowania:

  1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
  2. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
  3. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.

Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t.